Gebouwd met Drupal

 

Afbeeldingsresultaat voor keysabyl

Ik ben Patrick Keysabyl, onderwijzer en ICT-coördinator.  Ik ben verslaafd aan het educatief gebruik van de computer.  Ik probeer af te kicken met wandelen, fietsen, reizen, fotografie, video, lezen, joggen en badminton.  Gelukkig heb ik een fantastische vrouw die mijn verslaving al die jaren verdraagt.

Blogs via mail

Vul je mailadres in:

Met dank aan FeedBurner

QR-code

 

Recente reacties

Geen reacties beschikbaar.

Gebruikerslogin

CAPTCHA
Deze vraag voorkomt spam als reactie. Sorry voor het ongemak.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Wie is online

Er zijn momenteel 0 gebruikers online.

 

Inleiding

Ik ben Patrick Keysabyl, leerkracht en ICT-coördinator binnen de scholengroep Arkorum.  Omdat ik dagelijks oplossingen vind voor mijn problemen op het internet, wil ik mijn oplossingen ook delen via deze blog.  Mijn schrijfsels zijn in de eerste plaats bedoeld voor collega-ICT-coördinatoren, maar ook voor iedereen die begaan is met ICT in het (basis)onderwijs.  De inhoud van mijn blogs zijn soms technisch, maar vaak ook van pedagogische aard.  Ik kijk oprecht uit naar jouw reacties.  

 

Computationeel denken

Het begrip en tongbreker computationeel denken krijgt terecht meer en meer belangstelling in ons onderwijs.  Het Katholiek Onderwijs heeft er een specifieke website over ontwikkeld.  Maar wat betekent deze term?  Ik las ergens als omschrijving dat CD (ik kort het begrip nu zo af) betekent: “Leren denken als een computer”.  Sorry, computers denken niet echt, maar voeren vooral uit wat programmeurs erin steken.  Hoewel, AI of artificiële intelligentie bestaat weldegelijk, maar laten we dit hier buiten beschouwing laten.  “Leren denken als een programmeur” is daarom een betere omschrijving, maar daarmee begeven we ons op glad ijs door te denken dat CD vooral met programmeren te maken heeft.  Niets is minder waar.  CD kan overal toegepast worden, door klein en groot.  Steve Jobs zaliger drukte het zo uit: “Everybody should learn how to program a computer… because it teaches you how to think”.  Nu is het wel zo dat bij programmeren alle facetten van CD aan bod komen, maar het is de kunst om dit overdraagbaar te maken naar het leven van elke dag.  Ik probeer in dit betoog hier enkele levensechte voorbeelden aan te knopen.

CD bestaat uit tien onderdelen:

  1. Algoritme

    Een algoritme is een reeks instructies, die wanneer deze stap voor stap in de juiste volgorde worden uitgevoerd, tot een vooraf vastgesteld doel leiden.

Voorbeeld: 

Knip onderstaande afbeelding uit in 9 kaartjes en leg deze in de juiste volgorde:


De bespreking met kleuters is daarna minstens even belangrijk.  De juiste volgorde is belangrijk.  Je trekt best eerst je kousen aan en daarna pas je schoenen ;-)

  1. Decompositie

    Een probleem oplossen door dit op te splitsen in meerdere deelproblemen.

    Voorbeeld:  Tanden poetsen

    Algoritme en decompositie zijn twee vaardigheden die we het meest gebruiken als CD tijdens het dagelijks leven. 
     

  2. Patronen

    Patronen (model, vorm, kleur, voorbeeld, herhalingen) herkennen.

    Voorbeeld:

    Veel liedjes bestaan uit een refrein en meerdere stroofjes.
    De zee komt tweemaal daags op en trekt zich terug (eb en vloed).
    De zon komt elke dag op in het oosten en gaat onder in het westen.
    De formule om de oppervlakte te berekenen van een rechthoek kan je bij elke rechthoek toepassen.

    Met kleuters kan je een ketting maken waarbij patronen in de kleurkralen herkend moeten worden.
     

  3. Herhaling

    Een lus of loop zorgt ervoor dat iets herhaald wordt.

    Voorbeeld:

    Dansen bestaat vaak uit het herhalen van een reeks instructies.

    Dit concept is vooral bij programmeren belangrijk.  Vaak moet een algoritme enkele keren herhaald worden.  Dan is het tijdverlies om dat algoritme tien keer onder elkaar te schrijven. Je kan beter schrijven: voor het algoritme 10 keer uit.
     

  4. Fouten

    Fouten opsporen en deze oplossen.  In computertaal ook wel debuggen genoemd. (Een bug is een mot, de oorzaak van één van de eerste computerstoringen)

    Voorbeeld:

    Uit je fouten kun je leren is een belangrijk pedagogisch principe.  Kinderen moeten beseffen dat ze fouten mogen maken, als ze die verbeteren.  Het is belangrijk om de attitude aan te kweken om steeds je werk te evalueren: wat ging er fout? waarom?  Wat kan beter, sneller?

    Figuren programmeren op ruitjespapier
     

  5. Voorwaarden

    Iets dat gedaan wordt als er aan bepaalde voorwaarden voldaan wordt.  Als … dan …

    Voorbeeld:

    Als het licht op rood staat, moet ik stoppen.
    Als het koud is buiten, dan trek ik een dikkere trui aan.
    Als het poolijs sneller smelt, dan warmt de aarde vlugger op.

    Kinderen zullen makkelijk zelf voorbeelden verzinnen.

    De event-o-matic
     

  6. Abstractie

    Een oplossing vinden voor een probleem door specifieke verschillen weg te laten en dit toe te passen voor dit probleem.  Abstraheren is de kunst van het weglaten.

    Voorbeeld:

    Een samenvatting maken van een tekst.
    Een titel bedenken bij een tekst.
    Een plattegrond tekenen van de klas.

    Gekke GLibs
     

  7. Functie

    Een functie is een programma (algoritme) binnen een programma dat hergebruikt kan worden.  Het is de kunst om dit patroon (=functie) te herkennen.

    Voorbeeld:

    Een zonnevanger maken
    Computerspel Lichtrobot
     

  8. Variabele

    Een variabele is een waarde die varieert en moet worden opgeslagen om te kunnen vergelijken met andere waarden.

    Voorbeeld:

    Rekenen met fruit en groenten
     

  9. Representatie

    Het weergeven en organiseren van gegevens in passende grafieken, lijsten, teksten of plaatjes.

    Voorbeeld:

    Representatie komt voor in elke methode van rekenen en taal.  Wanneer dit aan bod komt, vernoem dan ook de term als dusdanig.
    Met leerlingen uit de bovenbouw kan gegevens uit een rekenblad makkelijk omzetten in allerlei grafieken.

Je vindt nog heel wat interessante voorbeelden bij Kennisnet Programmeren in het PO.

Het boek CS-unplugged is de bijbel voor elke leerkracht die aan de slag wil gaan met CD in de klas.

Ik wil nog eens benadrukken dat CD niet enkel het speelterrein is van de derde graad. 

Digitale escaperooms

Afbeeldingsresultaat voor escaperoom

Escaperooms schieten als paddenstoelen uit de grond.  Ik heb nog niet de kans gehad te ontsnappen uit een professionele escaperoom, maar ik heb er wel al van kunnen genieten in een zelf gemaakte escapeschool tijdens een activiteit van een vereniging waarvan ik deel uitmaak.  Met de collega's bouwen wij iets gelijkaardigs bij het afscheid van mijn vorige directeur die enkel op pensioen kon gaan, indien hij wist te ontsnappen uit de school.

Maar wist je dat er ook digitale escaperooms bestaan?  Ik kwam ze op het spoor via een twitterbericht van André Manssen.  Interessante tweets sla ik op en soms duurt het weken vooraleer ik de tijd vrij maak om ze te ontleden.  Deze week was het zo ver.  

De digitale escaperooms van André richten zich vooral tot de bovenbouw van de lagere school.  Een gegeven onderwerp wordt uitgediept aan de hand van video's, puzzels, teksten en vragen.  Telkens moet een sleutel worden gezocht en alle sleutels samen geven een vrijgeleide naar de uitgang.  Het lijkt me een bijzonder leuke activiteit om kinderen een onderwerp zo te laten uitdiepen.  De escaperooms van André maken vooral gebruik van PDF-bestanden en invulformulieren van Google, verzameld in een Google Site.

Meester Henk doet het vooral met Yurls en heeft inmiddels ook heel wat digitale escaperooms uitgewerkt.

Nu lijkt het mij wel leuk als de leerlingen zelf zo'n digitale escaperoom uitwerken.  Ik heb daarom dit stappenplan ontwikkeld.  Omdat de instrumentele vaardigheden vaak onvoldoende aanwezig zijn bij leerlingen en vooral leerkrachten, vind ik het werken met beveiligde PDF-bestanden in een Google Drive-map de makkelijkste optie om mee te werken. Ik werkte HIER een simpel voorbeeld uit.

Digitale escaperooms doen me trouwens een beetje denken aan webquests waarvan ik er vroeger ook enkele maakte, onder andere over luizen.

OpenShot: een alternatief voor Moviemaker

Als ICT-coördinator krijg ik regelmatig de vraag waar Windows Moviemaker is gebleven in Windows 10.  Microsoft heeft om voor mij onbegrijpelijke redenen in het verleden besloten om de ontwikkeling van Moviemaker te stoppen en niet meer te ondersteunen onder Windows 10.  Nochtans was het een gebruiksvriendelijk programma en de standaard voor velen om video's mee te monteren.  

Voor mijn scholengroep ben ik op zoek gegaan naar een waardige opvolger met als voorwaarden:

  1. Het is gratis
  2. Het is eenvoudig in gebruik
  3. Je kan meer dan enkel videoclips aan elkaar plakken

OpenShot is niet nieuw.  Ik ben daarom verbaasd dat ik het niet vroeger heb ontdekt.  Ik heb er ook niet naar gezocht, moet ik eerlijk bekennen.  Persoonlijk gebruik ik al jaren het schitterende Vegas, maar dit programma kost aardig wat duiten.  Ik had wat moeite met de look and feel van OpenShot, maar eenmaal ik die in de vingers had, was ik aardig verrast van de mogelijkheden van het programma.  De leercurve is gelukkig minder steil dan die van Vegas.

https://www.openshot.org/nl/

Goedkoop alternatief voor de BeeBot: Clementoni Robot

Afbeeldingsresultaat voor clementoni doc

Donderdag besteedde Klasse in zijn wekelijkse nieuwsbrief aandacht aan programmeren in de kleuterklas met behulp van een Beebot.  Ik lees zelden reacties op artikels, omdat ze vaak verzuurd zijn, maar deze keer klikte ik wel op 5 reacties en maakte zo kennis met Clementoni Robot.  Clementoni is een Italiaans speelgoedbedrijf dat blijkbaar een gevarieerde verzameling speelgoed op de markt brengt, maar mijn interesse ging uit naar de programmeerbare robots die ze verkopen.  Ik vond op YouTube deze filmpjes:

film 1    film 2   film 3

Er bestaan blijkbaar verschillende versies, waarvan sommige zelfs in sommige winkels niet meer verkrijgbaar zijn.  Ik neus daarom graag eens in de onlinewinkel Bol.com en Amazon, omdat je daar ook recensies van gebruikers kan lezen.  Voor de kleuterklas lijkt me Clementoni Doc  (zie ook dit filmpje) een interessant alternatief voor de BeeBot omdat die ook nog heel wat goedkoper is.

Waar op de wereld is Carmen Sandiego?

Afbeeldingsresultaat voor where on earth is carmen sandiego google earth

Toen ik voor een zoekopdracht Google Maps opstartte vandaag, kreeg ik de vraag of ik op zoek wilde gaan naar de dief Carmen Sandiego, een spel dat gespeeld wordt met Google Earth.  Mijn belangstelling was getriggerd en in een pauze speelde ik vandaag het spel uit.  Het spel is Engelstalig, maar met behulp van Google Translate moeten de knappe kinderen uit de derde graad het spel wel kunnen uitspelen, want het is niet zo moeilijk.  Een uitdaging voor de kangoeroeklas?

Klik HIER om het spel te spelen

DuckDuckGo instellen als zoekmachine in Chrome

Steeds meer leerkrachten zijn bezorgd over hun privacy en terecht.  Iedereen maakte wel eens mee dat een zoekterm later terug keerde via een advertentie.  DuckDuckGo is een zoekmachine die deze nare eigenschap niet heeft, omdat geen zoekresultaten worden verwerkt en doorgegeven aan adverteerders.  De browser Chrome laat je nu ook toe om DuckDuckGo als standaard zoekmachine in te stellen.

Open de browser Chrome, klik op de drie stippen rechtsbovenaan.  Klik op instellingen en scroll naar beneden tot bij Zoekmachine.  Daar kies je voor DuckDuckGo.

 

Persoonlijk offer ik liever wat privacy op om betere zoekresultaten te krijgen van Google, maar ik ken collega's die wel tevreden zijn over DuckDuckGo.  Misschien probeer je het best zelf eens uit.

 

Een stop motion maken

Ik kreeg vorige week een stagiaire onder mijn hoede die in haar opleiding gekozen had voor een bijkomende module ICT en media.  Ze mocht niet alleen mij volgen, ik kreeg ook enkele mooie lessen te zien van haar over stop motion.  Ik heb er achteraf deze lesvoorbereiding over gemaakt.

Thuis ben ik zelf even aan het experimenteren geslagen en bovenstaande stop motion gemaakt.

Een affiche ontwerpen met Google tekeningen

Leerlingen krijgen weleens de opdracht om een affiche te ontwerpen.  Zo hangt mijn school vol affiches in de toiletruimtes met de boodschap om die proper achter te laten.  Ook de speelplaats is een geliefkoosde plek om affiches te hangen tegen zwerfvuil. De klimaatbetogers doen hun best om gezien te worden met een originele tekst.

Vaak worden deze affiches getekend, maar Google Drive bevat een interessante tool om affiches mee te ontwerpen:  Google tekeningen.

In onderstaande screencast leg ik uit hoe je makkelijk met deze tool een affiche ontwerpt.

Wat met foto's van kinderen op de schoolwebsite?

Ik verdiepte mij onlangs in de rechtspraak rond foto's op een schoolwebsite, vooral of er iets gewijzigd is sedert de invoering van AVG of GDPR in mei van vorig jaar.  AVG staat voor Algemene Verordening Gegevensbescherming of in de Engelse taal GDPR = General Data Protection Regulation.  We hebben er allemaal mee te maken nu we steeds toestemming moeten geven als we een website bezoeken.  Maar is de rechtspraak veranderd rond schoolfoto's met de AVG? 

Het belangrijkste wat ik geleerd heb is dat de wetgeving hierrond heel ingewikkeld is en niet altijd duidelijk.  Wanneer het erop aan komt is het de rechtbank die het laatste woord heeft.  Maar ik probeer toch een samenvatting neer te schrijven van mijn zoektocht.

Voor scholen is de wetgeving rond portretrecht of zoals het in België wordt omschreven: recht op afbeelding, van belang.  Dit betekent dat iedereen het recht heeft om te beslissen of zijn portret mag gebruikt worden op een foto, schilderij, beeldhouwwerk, video, …  Voor kinderen, jonger dan zestien, beslissen één van beide ouders hierover.  Een portret is elke afbeelding waarop iemand "poseert" = weet dat hij/zij gefotografeerd wordt.  Scholen vragen hiervoor meestal toestemming door een clausule toe te voegen in het schoolreglement, maar dit is niet bindend voor ouders.  Ze mogen dit altijd herroepen, zelfs voor één bepaalde foto.

Bij groepsfoto’s waarbij niemand uitgesproken in beeld komt, geldt het portretrecht niet. Maak je dus een foto van een groep kinderen in hun spel, zonder dat ze in de lens kijken, dan hoef je hiervoor geen toestemming te hebben van de ouders.

Portretrecht is ouder dan de verplichte invoering van AVG op 25 mei 2018.  Wat wel nieuw is met de AVG: scholen zijn verplicht de foto’s te beschermen, zodat ze niet openbaar kunnen misbruikt worden, bijvoorbeeld voor kinderporno.  Gevolg: een afgesloten facebookgroep mag, openbaar op Facebook mag niet. Een fotomuur met login op de schoolwebsite mag, openbaar op de schoolwebsite mag niet, ook niet als de ouders toestemming hebben gegeven voor foto’s die vallen onder het portretrecht.

Om misverstanden te vermijden:

  1. Plaats enkel groepsfoto's openbaar op de schoolwebsite, hiervoor heb je zelfs geen toestemming nodig van één van de ouders.
     
  2. Zorg voor een duidelijk inschrijvingsformulier waarbij ouders toestemming geven voor portretfoto's. Niet ‘als u dit ondertekent, vindt u alles goed’. Maar splits alle toestemmingen op: actiefoto’s, geposeerde foto’s, filmpjes … op de website en Facebook plaatsen. Ouders duiden puntje per puntje hun keuze aan.

     met dank aan Steven Opsomer
     

  3. Zet portretfoto's van kinderen achter een muur, bijvoorbeeld beveiligd met een code of enkel gedeeld met bepaalde ouders.  Dit kan met een afgesloten facebookgroep.
     
  4. Wees voorzichtig met het nemen van foto's met persoonlijke toestellen.   Wanneer een leerkracht zijn/haar telefoon verliest en de foto's die erop staan worden misbruikt, dan is de leerkracht hiervoor verantwoordelijk.  Dit houdt ook in dat je als leerkracht nooit foto's van kinderen van de school op een andere site plaatst, dan de schoolwebsite.

In Amerika gaan advocaten op zoek naar rechtzaken die ze kunnen winnen.  Zolang dit gebruik niet overwaait naar België, moet we ons niet direct zorgen maken, maar voorkomen is beter dan genezen.  Een verwittigd man is er twee waard en dat geldt ook voor juffrouwen...

Pagina's