Gebouwd met Drupal

 

Afbeeldingsresultaat voor keysabyl

Ik ben Patrick Keysabyl, onderwijzer en ICT-coördinator.  Ik ben verslaafd aan het educatief gebruik van de computer.  Ik probeer af te kicken met wandelen, fietsen, reizen, fotografie, video, lezen, joggen en badminton.  Gelukkig heb ik een fantastische vrouw die mijn verslaving al die jaren verdraagt.

Blogs via mail

Vul je mailadres in:

Met dank aan FeedBurner

QR-code

 

Recente reacties

Geen reacties beschikbaar.

Gebruikerslogin

CAPTCHA
Deze vraag voorkomt spam als reactie. Sorry voor het ongemak.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Wie is online

Er zijn momenteel 0 gebruikers online.

 

Inleiding

Ik ben Patrick Keysabyl, leerkracht en ICT-coördinator binnen de scholengroep Arkorum.  Omdat ik dagelijks oplossingen vind voor mijn problemen op het internet, wil ik mijn oplossingen ook delen via deze blog.  Mijn schrijfsels zijn in de eerste plaats bedoeld voor collega-ICT-coördinatoren, maar ook voor iedereen die begaan is met ICT in het (basis)onderwijs.  De inhoud van mijn blogs zijn soms technisch, maar vaak ook van pedagogische aard.  Ik kijk oprecht uit naar jouw reacties.  

 

Digitale escaperooms

Afbeeldingsresultaat voor escaperoom

Escaperooms schieten als paddenstoelen uit de grond.  Ik heb nog niet de kans gehad te ontsnappen uit een professionele escaperoom, maar ik heb er wel al van kunnen genieten in een zelf gemaakte escapeschool tijdens een activiteit van een vereniging waarvan ik deel uitmaak.  Met de collega's bouwen wij iets gelijkaardigs bij het afscheid van mijn vorige directeur die enkel op pensioen kon gaan, indien hij wist te ontsnappen uit de school.

Maar wist je dat er ook digitale escaperooms bestaan?  Ik kwam ze op het spoor via een twitterbericht van André Manssen.  Interessante tweets sla ik op en soms duurt het weken vooraleer ik de tijd vrij maak om ze te ontleden.  Deze week was het zo ver.  

De digitale escaperooms van André richten zich vooral tot de bovenbouw van de lagere school.  Een gegeven onderwerp wordt uitgediept aan de hand van video's, puzzels, teksten en vragen.  Telkens moet een sleutel worden gezocht en alle sleutels samen geven een vrijgeleide naar de uitgang.  Het lijkt me een bijzonder leuke activiteit om kinderen een onderwerp zo te laten uitdiepen.  De escaperooms van André maken vooral gebruik van PDF-bestanden en invulformulieren van Google, verzameld in een Google Site.

Meester Henk doet het vooral met Yurls en heeft inmiddels ook heel wat digitale escaperooms uitgewerkt.

Nu lijkt het mij wel leuk als de leerlingen zelf zo'n digitale escaperoom uitwerken.  Ik heb daarom dit stappenplan ontwikkeld.  Omdat de instrumentele vaardigheden vaak onvoldoende aanwezig zijn bij leerlingen en vooral leerkrachten, vind ik het werken met beveiligde PDF-bestanden in een Google Drive-map de makkelijkste optie om mee te werken. Ik werkte HIER een simpel voorbeeld uit.

Digitale escaperooms doen me trouwens een beetje denken aan webquests waarvan ik er vroeger ook enkele maakte, onder andere over luizen.

OpenShot: een alternatief voor Moviemaker

Als ICT-coördinator krijg ik regelmatig de vraag waar Windows Moviemaker is gebleven in Windows 10.  Microsoft heeft om voor mij onbegrijpelijke redenen in het verleden besloten om de ontwikkeling van Moviemaker te stoppen en niet meer te ondersteunen onder Windows 10.  Nochtans was het een gebruiksvriendelijk programma en de standaard voor velen om video's mee te monteren.  

Voor mijn scholengroep ben ik op zoek gegaan naar een waardige opvolger met als voorwaarden:

  1. Het is gratis
  2. Het is eenvoudig in gebruik
  3. Je kan meer dan enkel videoclips aan elkaar plakken

OpenShot is niet nieuw.  Ik ben daarom verbaasd dat ik het niet vroeger heb ontdekt.  Ik heb er ook niet naar gezocht, moet ik eerlijk bekennen.  Persoonlijk gebruik ik al jaren het schitterende Vegas, maar dit programma kost aardig wat duiten.  Ik had wat moeite met de look and feel van OpenShot, maar eenmaal ik die in de vingers had, was ik aardig verrast van de mogelijkheden van het programma.  De leercurve is gelukkig minder steil dan die van Vegas.

https://www.openshot.org/nl/

Goedkoop alternatief voor de BeeBot: Clementoni Robot

Afbeeldingsresultaat voor clementoni doc

Donderdag besteedde Klasse in zijn wekelijkse nieuwsbrief aandacht aan programmeren in de kleuterklas met behulp van een Beebot.  Ik lees zelden reacties op artikels, omdat ze vaak verzuurd zijn, maar deze keer klikte ik wel op 5 reacties en maakte zo kennis met Clementoni Robot.  Clementoni is een Italiaans speelgoedbedrijf dat blijkbaar een gevarieerde verzameling speelgoed op de markt brengt, maar mijn interesse ging uit naar de programmeerbare robots die ze verkopen.  Ik vond op YouTube deze filmpjes:

film 1    film 2   film 3

Er bestaan blijkbaar verschillende versies, waarvan sommige zelfs in sommige winkels niet meer verkrijgbaar zijn.  Ik neus daarom graag eens in de onlinewinkel Bol.com en Amazon, omdat je daar ook recensies van gebruikers kan lezen.  Voor de kleuterklas lijkt me Clementoni Doc  (zie ook dit filmpje) een interessant alternatief voor de BeeBot omdat die ook nog heel wat goedkoper is.

Waar op de wereld is Carmen Sandiego?

Afbeeldingsresultaat voor where on earth is carmen sandiego google earth

Toen ik voor een zoekopdracht Google Maps opstartte vandaag, kreeg ik de vraag of ik op zoek wilde gaan naar de dief Carmen Sandiego, een spel dat gespeeld wordt met Google Earth.  Mijn belangstelling was getriggerd en in een pauze speelde ik vandaag het spel uit.  Het spel is Engelstalig, maar met behulp van Google Translate moeten de knappe kinderen uit de derde graad het spel wel kunnen uitspelen, want het is niet zo moeilijk.  Een uitdaging voor de kangoeroeklas?

Klik HIER om het spel te spelen

DuckDuckGo instellen als zoekmachine in Chrome

Steeds meer leerkrachten zijn bezorgd over hun privacy en terecht.  Iedereen maakte wel eens mee dat een zoekterm later terug keerde via een advertentie.  DuckDuckGo is een zoekmachine die deze nare eigenschap niet heeft, omdat geen zoekresultaten worden verwerkt en doorgegeven aan adverteerders.  De browser Chrome laat je nu ook toe om DuckDuckGo als standaard zoekmachine in te stellen.

Open de browser Chrome, klik op de drie stippen rechtsbovenaan.  Klik op instellingen en scroll naar beneden tot bij Zoekmachine.  Daar kies je voor DuckDuckGo.

 

Persoonlijk offer ik liever wat privacy op om betere zoekresultaten te krijgen van Google, maar ik ken collega's die wel tevreden zijn over DuckDuckGo.  Misschien probeer je het best zelf eens uit.

 

Een stop motion maken

Ik kreeg vorige week een stagiaire onder mijn hoede die in haar opleiding gekozen had voor een bijkomende module ICT en media.  Ze mocht niet alleen mij volgen, ik kreeg ook enkele mooie lessen te zien van haar over stop motion.  Ik heb er achteraf deze lesvoorbereiding over gemaakt.

Thuis ben ik zelf even aan het experimenteren geslagen en bovenstaande stop motion gemaakt.

Een affiche ontwerpen met Google tekeningen

Leerlingen krijgen weleens de opdracht om een affiche te ontwerpen.  Zo hangt mijn school vol affiches in de toiletruimtes met de boodschap om die proper achter te laten.  Ook de speelplaats is een geliefkoosde plek om affiches te hangen tegen zwerfvuil. De klimaatbetogers doen hun best om gezien te worden met een originele tekst.

Vaak worden deze affiches getekend, maar Google Drive bevat een interessante tool om affiches mee te ontwerpen:  Google tekeningen.

In onderstaande screencast leg ik uit hoe je makkelijk met deze tool een affiche ontwerpt.

Wat met foto's van kinderen op de schoolwebsite?

Ik verdiepte mij onlangs in de rechtspraak rond foto's op een schoolwebsite, vooral of er iets gewijzigd is sedert de invoering van AVG of GDPR in mei van vorig jaar.  AVG staat voor Algemene Verordening Gegevensbescherming of in de Engelse taal GDPR = General Data Protection Regulation.  We hebben er allemaal mee te maken nu we steeds toestemming moeten geven als we een website bezoeken.  Maar is de rechtspraak veranderd rond schoolfoto's met de AVG? 

Het belangrijkste wat ik geleerd heb is dat de wetgeving hierrond heel ingewikkeld is en niet altijd duidelijk.  Wanneer het erop aan komt is het de rechtbank die het laatste woord heeft.  Maar ik probeer toch een samenvatting neer te schrijven van mijn zoektocht.

Voor scholen is de wetgeving rond portretrecht of zoals het in België wordt omschreven: recht op afbeelding, van belang.  Dit betekent dat iedereen het recht heeft om te beslissen of zijn portret mag gebruikt worden op een foto, schilderij, beeldhouwwerk, video, …  Voor kinderen, jonger dan zestien, beslissen één van beide ouders hierover.  Een portret is elke afbeelding waarop iemand "poseert" = weet dat hij/zij gefotografeerd wordt.  Scholen vragen hiervoor meestal toestemming door een clausule toe te voegen in het schoolreglement, maar dit is niet bindend voor ouders.  Ze mogen dit altijd herroepen, zelfs voor één bepaalde foto.

Bij groepsfoto’s waarbij niemand uitgesproken in beeld komt, geldt het portretrecht niet. Maak je dus een foto van een groep kinderen in hun spel, zonder dat ze in de lens kijken, dan hoef je hiervoor geen toestemming te hebben van de ouders.

Portretrecht is ouder dan de verplichte invoering van AVG op 25 mei 2018.  Wat wel nieuw is met de AVG: scholen zijn verplicht de foto’s te beschermen, zodat ze niet openbaar kunnen misbruikt worden, bijvoorbeeld voor kinderporno.  Gevolg: een afgesloten facebookgroep mag, openbaar op Facebook mag niet. Een fotomuur met login op de schoolwebsite mag, openbaar op de schoolwebsite mag niet, ook niet als de ouders toestemming hebben gegeven voor foto’s die vallen onder het portretrecht.

Om misverstanden te vermijden:

  1. Plaats enkel groepsfoto's openbaar op de schoolwebsite, hiervoor heb je zelfs geen toestemming nodig van één van de ouders.
     
  2. Zorg voor een duidelijk inschrijvingsformulier waarbij ouders toestemming geven voor portretfoto's. Niet ‘als u dit ondertekent, vindt u alles goed’. Maar splits alle toestemmingen op: actiefoto’s, geposeerde foto’s, filmpjes … op de website en Facebook plaatsen. Ouders duiden puntje per puntje hun keuze aan.

     met dank aan Steven Opsomer
     

  3. Zet portretfoto's van kinderen achter een muur, bijvoorbeeld beveiligd met een code of enkel gedeeld met bepaalde ouders.  Dit kan met een afgesloten facebookgroep.
     
  4. Wees voorzichtig met het nemen van foto's met persoonlijke toestellen.   Wanneer een leerkracht zijn/haar telefoon verliest en de foto's die erop staan worden misbruikt, dan is de leerkracht hiervoor verantwoordelijk.  Dit houdt ook in dat je als leerkracht nooit foto's van kinderen van de school op een andere site plaatst, dan de schoolwebsite.

In Amerika gaan advocaten op zoek naar rechtzaken die ze kunnen winnen.  Zolang dit gebruik niet overwaait naar België, moet we ons niet direct zorgen maken, maar voorkomen is beter dan genezen.  Een verwittigd man is er twee waard en dat geldt ook voor juffrouwen...

Computationeel denken

Ik daag je uit om drie keer na elkaar de titel te zeggen zonder dat je tong in een knoop ligt.  Computationeel denken is leren denken als een computer, een vaardigheid die meer en meer opgang kent in het onderwijs.  Ik werd erdoor getriggerd door een interview  met Lieven Boeve die het woord ook in de mond nam.  ZILL besteed er ook aandacht aan in dit artikel.

Computationeel denken is meer dan leren programmeren.  Je kan het samenvatten in 10 doelen:

  1. Abstraheren. Leerlingen ontdekken wat echt belangrijk is en focussen niet op details van een probleem.
  2. Algoritme en procedure. Leerlingen zetten procedures efficiënt in om snel tot oplossingen te komen.
  3. Automatisering. Leerlingen passen standaardprocedures toe die rechtstreeks naar een oplossing leiden.
  4. Debugging. Leerlingen sporen fouten op in algoritmes en codes.
  5. Decompositie van het probleem. Leerlingen splitsen een probleem op in kleine deeltaken of combineren deeltaken tot één probleem.
  6. Omgaan met gegevens. Leerlingen analyseren, verzamelen en visualiseren gegevens.
  7. Parallellisme. Leerlingen ontdekken dat een taak sneller klaar is wanneer ze handelingen gelijktijdig uitvoeren.
  8. Problemen herformuleren. Leerlingen drukken de probleemstelling uit in eigen woorden.
  9. Simulatie en modelleren. Leerlingen bootsen de werkelijkheid na.
  10. Voorspellen (inschatten). Leerlingen geven aan wat ze denken dat er zal gebeuren.

Ik kreeg deze week een vraag naar een leerlijn computationeel denken, een opdracht waar ik wel eens mijn tanden in wil zetten als die knoop uit mijn mond is.  In Nederland heeft men deze oefening al gemaakt.  Het resultaat is te vinden in deze schitterende leerlijn, met oefeningen volgens bovenstaande 10 doelen en opgesplitst in onder-, midden- en bovenbouw.

Pagina's